Werkvormen voor Evaluatie:
A. Al schrijvend tot inzicht
(Hiermee kun je op een simpele manier dieper dan normaal terugblikken op een onderzoek of ervaring)
Een eenvoudige manier voor (zelf)evaluatie is: schrijven. Deze werkvorm vraagt niets meer dan een stapel papier, een prettig schrijvende pen en een timer. De vorm zorgt ervoor dat je inzichten die ‘onder de oppervlakte’ zitten, boven tafel krijgt. Je kiest een onderwerp waar je op terug wilt kijken, bijvoorbeeld de samenwerking, een conflict, een bepaald onderzoek. Dan zet je allemaal je pen op papier en schrijft 20 minuten lang onafgebroken door. De uitdaging is om te blijven schrijven, zonder te stoppen. Je schrijft door, ook als je denkt dat het niet helemaal coherent is wat je schrijft, of als er iets op papier komt dat niets met het onderwerp te maken heeft. Spelling en interpunctie zijn ondergeschikt. Na 20 minuten stop je allemaal met schrijven. Je kijkt naar je eigen tekst en licht daar uit de inzichten die volgens jou van nut zijn voor de evaluatie. Die deel je met de groep. Daarover kun je het gesprek voeren. (Wees niet verrast als het jou persoonlijk ook iets oplevert!)
B. Waarderend interviewen
(Hiermee kun leren van eerder successen en kijken hoe je dat vaker voor elkaar krijgt)
Waarderend interviewen komt voort uit Waarderend onderzoeken. Deze kwalitatieve onderzoeksmethode focust op leren van het verleden, op het vergroten van wat goed gaat en doorontwikkelen op successen (in plaats van onderzoeken wat niet goed gaat, fouten corrigeren en oefenen op zwaktes). Zie ook de NVRR-wiki over waarderend onderzoeken). Je kunt die methode ook inzetten voor evaluatie van jullie eigen werk.
- De startvraag is: “Vertel een verhaal over die keer dat je echt trots was op wat we met rekenkamer hebben bereikt. Wat is het verhaal en wat maakte het succes mogelijk?”
- Vorm duo’s. Eentje is de interviewer en de andere vertelt, ze letten op wat het succes mogelijk heeft gemaakt 7–10 min p.p. (15-20 min totaal)
- Vorm van alle tweetallen nu viertallen. In groepen van 4 vertelt elke deelnemer het verhaal van zijn of haar duopartner. Vraag de deelnemers om te zoeken naar patronen in omstandigheden/middelen die het succes ondersteunde of mogelijk maakte (15 min)
- Verzamel inzichten en patronen op een flip-over kan zien. Vat samen indien nodig. (10-15 min)
- Vraag aan de hele groep: “Hoe investeren we in de middelen en voorwaarden die ons succes bevorderen?” En “Welke kansen zien jullie om dit nog veel vaker te doen?”
Op deze manier kun je onderling evalueren, maar je kunt dit ook doen met raadsleden, de driehoek of zelfs nog breder met mensen met wie jullie samenwerken. Of organiseer eens een bijeenkomst met rekenkamers uit je regio en interview elkaar.